AlterLock fiets alarm review

0
52

Enige tijd geleden heeft Nextscape een fietsalarm ontwikkeld. Nou heb je waarschijnlijk nog nooit gehoord van Nextscape en dat is helemaal niet omdat je onder een steen leeft. Nextscape is namelijk een IT bedrijf uit japan. Maar hebben terloops een fietsalarm gemaakt. En komen nu met de 2e versie van de AlterLock, wereldwijd.
Voor volledige openheid, ik heb dit product gekregen van AlterLock om deze review te kunnen schrijven, maar net als jullie lezen zij dit artikel pas nadat ik het publiceer. Dur het is voor hen en jou geheel nieuw. Dit is ook mijn eerste fietsalarm review, dus ook voor mij nieuw.

De beste intro van de AlterLock is deze video van 19 seconden:

Het is dus een alarm wat je aan je frame monteert onder je bidonhouder. Heeft ingebouwde GPS, Bluetooth, WiFi en “0G data”. Zodat je zelfs buiten Bluetooth bereik je fiets kan tracken.

De AlterLock maakt dus gebruik van “0G data” van het Sigfox netwerk. Hierdoor kan je dus de positie van je fiets in de gaten houden met een heel laag stroomverbruik. Het Sigfox netwerk werkt wel op verschillende frequentie banden op verschillende continenten, dus als je naar Kona ofzo gaat moet je dit even onthouden. Verderop leg ik meer uit over Sigfox.

In de doos

Het is een mooi, klein en plat doosje. Een slimme retailer zal hem in een brievenbuspakketje versturen, AlterLock stuurde het naar mij in een stevige envelop. In de doos vind je uiteraard het alarm, twee schroeven, twee USB-C plugjes, een snelle installatie gids en een “important matters” booklet. Die laatste gaat natuurlijk meteen de prullenbak in 🙃.

Ik had wat moeite met de weersomstandigheden bij het maken van de fotos. Bewolkt, zon, bewolkt, zon, typisch Nederlands. Gelukkig geen regen.

Technische Specificaties

Voor iedereen die op een grammetje let, of gewoon even details wil weten, de specificaties:

Afmeting159 x 38 x 9mm groot
Gewicht50g
BatterijLithium polymer
USB Type-C (geen kabel meegeleverd)
Omgevingswaarden -20~60℃
BatterijduurTot 1.5 maandeen
VerbindingenBLE, WiFi, Sigfox
TrackingGPS (GNSS)
Water / Stof ratingIP66
AccessoiresStart Gids, 2 lange boutjes
Optionioneel2 anti-diefstal boutjes, speciale sleutel

Kijkend naar de lijst zijn er geen schokkende dingen, het alarm is licht van gewicht. 50 gram is zo ongeveer wat een Forerunner 945 weegt. Een Edge 530 weegt 76 gram en een ELEMNT Bolt 60. Dus het is zeker niet een log ding wat je meezeult.

Wat me verbaasde was hoe groot de AlterLock eigenlijk is. En ik zal je uitleggen waarom.
Ik heb een Beagle. Als je bekend met met Beagles dan weet je dat ze soms een eigen willetje hebben en ‘er vandoor gaan’. Helemaal als hun super neus een spoor van iets oppikt. Ja, ik kan er achteraan rennen, maar door dichte begroeiing is dat wat lastig. Dus ik heb een GPS tracker voor haar, met vergelijkbare functionaliteiten als de AlterLock. Deze meet 51 x 41 x 15mm. Ietsjes dikker, ongeveer even breed, maar drie maal zo kort. En het weegt slechts 35 gram. Nou moet ik wel zeggen dat de batterijduur een stuk korter is, slechts vijf dagen. Dus ik hoop dat al die extra ruimte en 15 gram naar de batterij zijn gegaan. Maar het voelt alsof met slimme algoritmes en langere polling de batterijduur nog veel verder opgerekt kan worden.

Goed. De afmeting is misschien ook niet zo belangrijk. Het zit onder je bidonhouder en je merkt er niks van.

USB-C

Interessant genoeg gaat het opladen met USB-C. Dat is echt fijn. Maar als je hebt opgelet zie je dat er geen adapter of kabel is bijgeleverd. Dat is echt wel een tekortkoming. Het opladen van een apparaat welke vast zit op je fiets is irritant. Mijn fietsen leven in de garage. Mijn opladers in het huis. Gelukkig heb ik kabels van een meter of 2. Want geloof me, dat is brilliant. Lekker makkelijk op je telefoon als je in bed ligt of op de bank zit. Geen gedoe om dicht bij de oplader te blijven. Koop gewoon een lange kabel van Aliexpress ofzo, ze kosten een paar euro. Maar dat is nou juist de reden waarom ik het ontbreken zo teleurstellend vind. Een kabeltje van een paar euro. AlterLock zei tegen me dat ze hier zeker over nagedacht hadden (dee lange kabel dan), maar er juist meer van uit gingen dat het opladen met een powerbank zou gebeuren, omdat je dus niet bij een stopcontact bent. Ja dat is ook een optie natuurlijk.

Omgevingswaarden

Tja. Omgevingswaarden, ik geloof ze wel. Ik ben geen sadist die z’n fiets in de sauna zet, door de woestijn trekt of in de vriezer parkeert. Ik geloof ze wel. De AlterLock is dus IP66 gecertificeerd. Dus kan tegen zware regen en stof. Je moet er gewoon niet mee gaan zwemmen. De positioneringstechnologie is GNSS. Dat staat voor Global Navigation Satellite System. Wat je waarschijnlijk kent als GPS. In het kort, dit apparaatje is gemaakt om buiten te leven en voldoet aan de eisen van 99% van de gebruikers.

Data Verbinding

Juist, de AlterLock heeft dus een Sigfox data verbinding. Je kan ook over Bluetooth werken maar dat bereik is maar een meter of 100 max. Dus als Boris Boef er vandoor gaat met je fiets is hij al gauw buiten bereik. AlterLock schakelt dan over op de 0G data verbinding voor de communicatie. Nou zeg ik niet dat Sigfox het ultieme antwoord is, het bereik is soms namelijk niet goed. In Nederland is er een goeie dekking, maar in het buitenland zie je soms onvereacht wat gaten, helemaal rond de bergen. Het netwerk is nog in opbouw, dus wat niet is kan nog komen.

Nederland is dus goed gedekt zoals je op deze kaarten kunt zien. Ga je echter naar de Alpen dan kom je gaten tegen. Maar in de steden is de dekking dan wel weer goed. Dus ergens komt de AlterLock wel weer in bereik.

Deze dataverbinding is dus waardoor je ‘altijd’ kan kijken waar je fiets is. En net als je telefoon heb je hiervoor een abonnement nodig. Gelukkig is die niet duur, zo’n €4/maand.

AlterLock Instellen

De eerste keer instellen van je AlterLock is een eenvoudige taak en je doet dit dus maar 1 keer. Het hele process heeft me misschien vijf minuten gekost. Ik wil hier dan ook neit te diep op ingaan, het is een voor zichzelf sprekend proces. Ik ga echter wel even wat dieper in op de features in de app zelf, die zal je namelijk wel vaker gebruiken.

The App settings page (click for full view)

Je kan het alarm bijvoorbeeld geheel stil maken. Als hij af gaat roept hij namelijk best om aandacht en in sommige situaties heb je misschien veel valse alarmen. Je kan ook de uitkomst van je zoektocht verbeteren als hij stil is. Een dief zal niet proberen het alarm te verwijderen. De beste optie lijkt me de ‘First Alert’ optie waarbij hij eerst begint te piepen voordat het alarm daadwerkelijk af gaat. Hiermee kan je hem ook snel nog even uitzetten als je het zelf bent.

Ook kan je beperken hoe vaak het alarm af gaat. Na drie keer blijft hij stil bijvoorbeeld. Dan staat hij in de app nog wel als ‘gestolen’. Maar de dief zal denken dat het alarm uit is en dus niet direct een imbus pakken om hem er af te halen.

Een wat vreemde optie is de lege batterij notificatie, dit werkt alleen over BLE. Ik zou dit echter juist handig vinden over 0G omdat mijn fiets niet altijd binnen bereik is. En als hij gestolen is al helemaal niet, waardoor je dan weet dat je dus haast moet maken.

Montage van AlterLock

Toen ik het had met AlterLock over de montage, vroeg ik of ze ook over andere opties hadden nagedacht. Bij je bidon is namelijk best zichtbaar. En ze hebben gekeken naar opties zoals in je stuur of zadelpen, maar je frame verhinderd dan weer de communicatie. Daarnaast zijn veel zadelpennen anders. Een bidonhouder is een standaard. En als extra optie kan je dus anti diefstal boutjes krijgen.

De montage is, zoals je kan verwachten, heel eenvoudig. Ik was in ene minuutje of vijf klaar. Je krijgt bij de AlterLock dus twee extra lange boutjes, want vergeet niet dat hij ongeveer 9mm dik is en dus tussen je frame en bidonhouder komt.

Dan heb je altijd de armstoel aerodynamici: “oh maar dat vangt veel wind!”. Nou dat valt dus reuze mee. Hiervoor zullen we AlterLock wel moeten geloven, maar ze hebben dit daadwerkelijk onderzocht met de behulp van computer modellen:

Dit is niet zoals de omgevingsfactoren waarbij ik de certificering wel geloof:

At a speed of 40 km/h, the Cd value is +0.00062. This is a difference of less than 0.01 seconds per hour.

Kortom: met 40km/u koIk zal AlterLock wel moeten geloven. Ik heb niet de mogelijkheid om computermodellen te maken, laat staan dat ik nog een windtunnel ergens in mijn garage heb.

Mijn fiets is gestolen!

Nou, nee, ik bedoel. Ik had mijn fiets gestolen. Maar nou. OK. Ik had hem ‘op slot’ en liep er mee weg. Om dus te kijken wat er gebeurd. Ik heb het geheel even op een video vast gelegd.

Mocht je aandachtig gekeken hebben, dan zag je de GPS pagina niet laden. Ik zag dit pas in de nabewerking, dus ik heb het nogmaals geprobeerd. Wederom geen GPS. Toen een half uur buiten laten liggen op zoek naar een signaal, want het was de eerste keer dat ik GPS zocht, en dat duurt altijd langer. In latere tests was het een stuk sneller, vaak binnen een minuut.

Mijn hele ervaring met AlterLock is een goede. Het alarm is goed hoorbaar en ik ontving direct notificaties op mijn telefoon en zelfs mijn Forerunner 745 horloge. Dan is het simpelweg de app openen en kijken waar je fiets uithangt. Als hij op één plek lijkt te blijven kan je via de ‘Open the app’ zelf de locatie naar Google Maps sturen zodat je er heen genavigeerd kunt worden.

De sociale factor

Een mooie functionaliteit zit een beetje verborgen. Onder de Update Info knop vind een optie om de diefstal te kunnen delen naar je social media. En dit ook met een live kaart via de AlterLock website. De URL kan je dan delen en zo kunnen meerdere mensen tegelijk je fiets volgen en helpen zoeken. Een beetje zoals LiveTrack van Garmin.

AlterLock Alarm Gevoeligheid

Een plek waar je fiets veilig lijkt, maar niet direct is, is op de fietsdrager. Zie dit voorbeeld. Maar achterop je auto is je fiets in beweging. Trillingen, optrekken, afremmen, etc. Je kan dan dus een hoop vals-positieve meldingen verwachten. Hiervoor kan je de gevoeligheid an op 1 zetten. De hoogste waarde is 3, die kan je bijvoorbeeld gebruiken zodat zelfs de kleinste beweging een alarm geeft, als je fietslampen bijvoorbeeld worden gestolen.

Conclusie

De AlterLock is een interessant nieuw product, of product segment zelfs. En zoals ik in het begin al zei, dit is de eerste keer dat ik een fiets alarm in m’n handen had. Vergelijken is dus wat lastig. Maar ik zie zeker de voordelen van de AlterLock. Als je veel deelneemt aan sportives, tours of gewoon graag stopt voor een bakkie met een stuk appeltaart kan je een stuk rustiger zitten. Het is niet een afschrikmiddel, nou ja, het alarm zelf wel, maar het valt niet direct op. Overigens is het niet beperkt to wielrenfietsen dus, elke fiets met een bidonhouder is in principe geschikt voor de AlterLock.

Er zijn wel wat kleine rare eigenaardigheden aan de app, die is duidelijk een eerste versie. Maar het zijn allemaal geen ontzettend grote problemen, meer gewenning en een beetje zoeken naar een logische indeling. Knoppen die geen knoppen lijken en tekst die niet helemaal intuïtief is. AlterLock heeft de app ook nog in ontwikkeling, dus het zal zijn weg wel vinden, en bovenal, het werkt gewoon. Ik kan dus zeker zeggen dat ik er tevreden over ben.

Prijs en beschikbaarheid

Je kan de AlterLock kopen via hun eigen website voor €135. Daar komen dan nog de maandelijkse data kosten bij, al kan je die ook per jaar afrekenen voor een kleine korting. Op dit moment is er overigens een pre-order korting zodat hij €100 kost. Met de verwachting dat je eind mei de AlterLock dan krijgt.

EUR €
Aankoopprijs€134.99
Maandelijkse kosten€3.99
Jaarlijkse kosten€39.99

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.